یکشنبه , 23 مرداد 1401 - 10:30 بعد از ظهر

وراثت و پيشوايى مستضعفان، خواست خدا

وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ‏[1]

«و مى‏خواهيم كسانى كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند، منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم‏] گردانيم و ايشان را وارث [زمين‏] كنيم.

آنها را نيرومند و قوى و صاحب قدرت، و حكومتشان را مستقر و پا بر جا سازيم” (وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ‏).

” و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آنچه را از سوى اين مستضعفين بيم داشتند نشان دهيم”! (وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما كانُوا يَحْذَرُونَ‏).

سوال: تاویل آیه وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ را بیان فرمایید.

شيخ صدوق (ره) در «كمال الدين» روايات ولادت آن حضرت را نقل كرده است. طبق اين روايت، هنگامى كه حضرت به دنيا آمد، ابتدا به يگانگى خداوند و رسالت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و ولايت ائمه اهل بيت عليهم السّلام شهادت داد و سپس آيه ياد شده را تلاوت فرمود.[2]

سوال: اینکه خداوند در آيه، نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ تعبير «منت» را آورده به چه امری دلالت دارد ؟توضیح دهید

خداوند در آيه، تعبير «منت» را آورده و اين نشانه عظمت و بزرگى اين مسأله است؛ چرا كه خداوند در موارد خاصى- مانند فرستادن پيامبران- تعبير منت آورده است:

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا؛[3]

«به راستى خداوند بر مؤمنان منت نهاد كه در ميان آنان رسولانى برانگيخت».

بنابراين، اراده الهى بر اين است كه مظلومان و محرومان، بر جباران و ستمگران غلبه كرده و وارث زمين و صاحب اختيار آن شوند

* باتوجه به ذيل آيه‏ «وَعَدَ اللَّهُ …»، وجود امام زنده نيز استفاده مى‏شود؛ چرا كه هر حكومتى رهبرى زنده و حاضر مى‏خواهد.


[1] . قصص( 28)، آيه 5.

[2] . كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، باب 41، ح 1 و 2.

[3] . آل عمران( 3)، آيه 164.

درباره ی sahifa

مطلب پیشنهادی

خلافت مؤمنان، در کل زمین وعده الهى‏

خلافتمومنان در کل زمین وعده الهی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.